Nieuwsbrief:

Historie per merk

 
Historie van ACE MOTORCYCLES
1912
1912: Oprichting Henderson Motorcycles
Bill Henderson, de bedenker achter de Henderson lijn motorfietsen, verliet het bedrijf dat hij stichtte in 1912 kort na 1917 nadat Ignaz Schwinn, ontwerper en fabrikant van de Excelsior motorfiets, het bedrijf overnam.

Fabriekspand toen:
Excelsior fabriek toen














Nu:
fabriekspand nu













1917: Oprichting ACE Motorcycles
Henderson ging verder met het ontwerpen van een andere machine met een vier cilinder motor met kettingaandrijving, gelijkend de eerdere Henderson ontwerpen, onder de naam ACE.

ACE Motorcycles fabriekspand nu
1922: ACE Motorcycles onder nieuwe directie
Toen Bill Henderson om het leven kwam bij een testrit in 1922 werd Arthur O. Lemon de nieuwe kapitein op het schip en nam de uitgezette koers die Henderson had achtergelaten over.

1922: Snelheidsrecord met ACE Motorcycles
De ACE was een populaire motor voor competitierijders in hill climbs en endurance races. In september van het jaar 1922 vestigde "Cannonball" Baker een nieuw transcontinentaal snelheidsrecord door met een duur van 6 dagen, 22 uur en zes minuten een afstand van 5365 km (Los Angeles-New York) af te leggen. 
Cannonball Baker
1924: ACE Motorcycles in financiële problemen
In 1924 kwam het bedrijf in financiële problemen. Gedurende een aantal jaren werd er nog wel productie gedraaid maar dan door Michigan Motors Corporation.

ACE Motorcycles endurance racer
1927: Rechten van ACE Motorcycles ontwerpen naar Indian Motorcycles
De rechten op de ACE ontwerpen werden door blijvende financiële problemen in 1927 verkocht aan Indian Motorcycles. Vier cilinder machines, gebaseerd op de reeds ontwikkelde modellen bleven in productie tot 1943.ACE Motorcycles X4
1934: Opnieuw snelheidsrecord met ACE Motorcycles.
In 1934 vestigde Red Wolverton een nieuw wereld snelheidsrecord met een snelheid van 208 km/h op een speciaal geprepareerde ACE.
ACE Motorcycles Red Wolverton record
1936: Mysterie Machine; een onbekend prototype.
Een pikant detail is een gevonden brief door een erfgenaam van Joe Stephan, die werkzaam was bij ACE Motorcycles. Deze brief, daterend uit 1936, was afkomstig van Everitt deLong en gericht aan dhr. Eitel, topfunctionaris bij ACE. De afgebeelde foto's zijn los bij de brief gevonden waardoor aannemelijk is dat het om een nieuw prototype gaat. In de brief heeft dhr. DeLong het erover dat hij in de finale stadium is en er reeds enkele mensen mee heeft laten proefrijden. "De verwachtingen zijn hoopvol. Verdere experimenten aangaande dit prototype zijn ook in de afrondingsfase maar door geldgebrek hebben deze nog even op zich laten wachten. Ik hou u en anderen op de hoogte van de ontwikkelingen." Wanneer men naar de foto's kijkt ziet men een scooterachtig model waar niets opmerkelijks vanaf straalt. Echter, in die tijd waren de motorfietsen niet voorzien van een dergelijke beplating. Qua vormgeving voor die tijd dus een ver vooruitstrevend model. En let even op de liggende foto's. Onder het blok is duidelijk iets te zien ven een aantal trommels. De overbrenging geschiedde door een dubbele snaar. Wat er van dit ontwerp terecht is gekomen is voor iedereen onduidelijk.

ACe Motorcycles Mystery




Ace motorcycles Mystery



Ace Motorcycles Mystery

Mystery motor briefbrief delongo

Brief Ace motorcycles




Wist u dat: In de motortaal "Custom/custombike/to customize" betekent: Letterlijk betekent to customize: to suit (a motorcycle) to taste (een motorfiets aan je smaak aanpassen). Het duidt eigenlijk de doodnormale activiteit aan, die iedere bezitter van een motorfiets verricht wanneer hij iets wijzigt aan de standaardversie van zijn motor. Een ander stuur is het meest voorkomende voorbeeld. Soms gaat het verder, maar altijd blijft het oorspronkelijke model herkenbaar, want anders wordt een grens overschreden die de onderhavige motorfiets doet veranderen in een zelfbouwmotor of bitza. Wie een ander zadel/buddyseat en een ander stuur monteert is bezig de zitpositie van zijn motor aan zijn wensen aan te passen. Wie dat nog niet genoeg vindt en bijvoorbeeld wielen met echte spaken prefereert boven de gietwielen van de standaarduitvoering o f een speciaal uitlaatsysteem verkiest boven de fabrieksdemper, is bezig een custombike van zijn motorfiets te maken. Veelal spitst het customizen zich toe op louter technische verbeteringen als remmen, andere carburateur, buddyseat, stuur, of spuitwerk van tank en spatborden met special paint. Een aantal motorfietsfabrikanten die in de jaren zestig en zeventig nauwelijks het hoofd boven water konden houden, hadden weinig o f geen aandacht voor de specifieke wensen op het gebied van design en esthetiek die bij hun cliëntele was gaan leven. Voorbeelden zijn Harley-Davidson, die zijn afnemers tot in de helft van de jaren zeventig totaal negeerde, en BMW , die onlangs met een geheel nieuw ontwikkelde boxermotorfiets is uitgekomen. Toen de fabrikanten de schellen van de ogen vielen en zij zich wel wilden conformeren aan de wensen die onder hun afnemers leefden, had de aftermarket al een antwoord op de vraag gevonden. Harley-Davidson was lange tijd % een markant voorbeeld van de zelfingenomenheid waar het ging om het serieus nemen van het rijderspubliek. In de modellen die de fabriek tot 1971 uitbracht was niets te bespeuren van wat de sterk opgekomen bikerscult al vanaf de helft van de jaren zestig in kleine kring aan vormgevingseisen had gedicteerd. Het antwoord kwam pas met de Super Glide, een voorzichtige concessie aan de oerverschijning van de Electra Glide, waarbij het panzadel en de mastodontische spatborden kwamen te vervallen. Pas met de komst van de Low Rider werd een bezonken smaak erkend die een nieuwe generatie Harley-rijders al jaren doodnormaal was gaan vinden. De kwalificatie custom werd vanaf die tijd aan een in serie geproduceerde motorfiets meegegeven om te onderstrepen dat nu wel werd ingespeeld op lang genegeerde wensen van het liefhebberspubliek. De betekenis van het woord custom werd hierdoor uitgehold: consumenten werden verleid een in serie geproduceerde standaardmotorfiets als ‘exclusief voor hen gemaakt’ aan te schaffen. De predikaten custom en chopper zijn nu algemeen door de Japanse motorfiets-marketeers geconfisqueerd om er modellen mee aan te duiden waarop men een quasi nonchalante zitpositie aanneemt en waarvan de stilering vage overeenkomst vertoont met het voorkomen van moderne Harley-Davidsons.
© 2000 - 2025 Motoroccasion